lördag 14 maj 2011

Läst: Truman Capote, Breakfast at Tiffany's

Jag ska börja med att erkänna att jag inte sett filmatiseringen av Breakfast at Tiffany's som tydligen ses som lite av en klassiker.

Truman Capotes förlaga är dock en av de bästa kortare berättelser jag läst, karaktärerna stiger ut från sidorna och det känns som man är ett par steg efter eller sitter vid bordet jämte dem och tar del av deras liv.

Holly Golightly är en väldigt färgstark person som precis balanserar på rätt sida moralen vilket gör att man gillar henne trots hennes många snedsteg och förolämpningar.
Jag gillar att personerna får visa både sina bra och dåliga sidor vilket gör dem mer levande.

I min version inkluderades även House of Flowers, A diamond guitar och A Christmas Memory, tre korta historier som även de är väl värda en läsning.

Så om någon frågar mig om jag sett Breakfast at Tiffany's så kan jag nu åtminstone säga -ne men jag har läst boken.




2 kommentarer:

  1. Jag har också läst boken! En diamantgitarr och Ett julminne är de noveller jag tyckte bäst om i samlingen. Faktiskt fastnade jag inte alls för Frukost på Tiffany's.

    SvaraRadera
  2. Ja ett julminne tyckte jag med om. Jag hade lite svårt för den i början men den blev bättre. Den var behaglig läsning efter Hotel Iris.

    SvaraRadera