torsdag 10 mars 2011

Black Swan




Igår kväll var jag och såg filmen Black Swan med en lysande Natalie Portman i huvudrollen. När jag kom hem började jag fundera på om jag någonsin läst en bok som utspelar sig i balettens värld. Jag kunde inte dra mig till minnes att jag gjort det, och frågan är om det mest beror på att jag behöver utvidga mina läsvanor eller för att det helt enkelt inte har skrivits så många skönlitterära böcker om denna vackra konstform.

Något jag däremot kommer ihåg att jag läst tidigare är böcker från bokförlaget Black Swan, en förlagsetikett under Transworld Publishers. Här finner man författare som Kate Atkinson, John Boyne, Ben Elton och Markus Zusak m.fl.. För de som gillar svenska deckare kan det vara intressant att veta att det är under Black Swan som Johan Theorin´s böcker ges ut i Storbritannien.

Av de böcker jag läst från detta förlag så måste jag säga att John Boyne´s bok "The Boy in the Striped Pyjamas" är min favorit.
Huvudperson i boken är nioårige Bruno som i början av berättelsen bor tillsammans med sin familj i ett stort och vackert hus i Berlin. Året är 1942 och Bruno får oväntat reda på att familjen måste lämna staden och flytta långt långt bort till "Out/With" då fadern som är en hög officer fått ett mycket viktigt uppdrag. Bruno är till en början mycket missnöjd över flytten då det inte finns några andra barn att leka med och ingenting att göra. En dag upptäcker han dock att det finns många andra barn och människor i närheten, enda problemet är att de är åtskilda från honom av ett högt stängsel. Han frågar sin far vilka dessa personer är och får till svar att det är inga "riktiga" personer.
Bruno börjar undersöka saken och träffar snart en pojke i sin egen ålder, Shmuel. Han är precis som alla andra på fel sida av stängslet klädd i en randig "pyjamas".
De blir snabbt vänner och en dag tar sig Bruno över till Shmuels sida för att utforska sin väns värld. Han hörs aldrig av igen.

Bruno är en väldigt naiv pojke som inte förstår vad det är som händer runt omkring honom. Han tror till exempel att Auschwitz heter "Out/With" och The Führer kallar han för The Fury.
Boken är skriven för barn och ur ett barns perspektiv, men jag tycker inte att den lämpar sig för allt för unga barn. En lämplig målgrupp skulle kunna vara 14-15-åringar som kan läsa boken som en förberedelse inför studieresor till Auschwitz.
Boken är helt klart läsvärd och jag rekommenderar den varmt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar