fredag 25 mars 2011

One day: Filmen

David Nicholls roman One Day var en av förra årets större läsupplevelser för min del. Jag gillade hur man fick följa huvudkaraktärernas liv från dagen de träffades och sedan återkomma till samma datum under ett antal år. Även om man fick en fragmentarisk bild av deras liv så kändes berättelsen sammanhängande på ett naturligt sätt.
Nu när boken ska bli film funderar jag på hur de ska lyckas skildra handlingen utan att få filmen att kännas stressig.

Jag såg att Anne Hathaway ska spela Emma, och även om jag tycker om henne som skådis, är det inte henne jag får framför mig när jag föreställer mig Emmas karaktär.

En annan film jag gärna vill se är The Tempest med Helen Mirren och Russell Brand mfl. Sedan kommer ju en ny Jane Eyre och Wuthering Heights i år också.

Två böcker som jag gillade men som tyvärr inte verkar bli film för tillfället är David Benioffs Tjuvarnas Stad och Chris Cleaves The Other Hand. De hade nog gjort sig bra på vita duken. Benioff har ju fått en av sina andra noveller filmatiserade (25 th hour) med gott resultat.

Vilka "bok till film"-rullar ser ni fram emot i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar