onsdag 30 mars 2011

The Man Booker International Prize 2011

 


Idag presenterads finalisterna till 2011 års The Man Booker International Prize.
Följande författare tävlar om det prestigefyllda priset vars vinnare tillkännages under Sydney Writers´ Festival den 18 Maj:
  • Wang Anyi
  • Juan Goytisolo
  • James Kelman
  • John le Carré
  • Amin Maalouf
  • David Malouf
  • Dacia Maraini
  • Rohinton Mistry
  • Philip Pullman
  • Marilynne Robinson
  • Philip Roth
  • Su Tong
  • Anne Tyler
Omedelbart efter tillkännagivandet av finalisterna så lät John le Carré meddela att han ville att hans namn skulle strykas från listan. Han säger följande:

"I am enormously flattered to be named as a finalist of 2011 Man Booker International Prize.  However I do not compete for literary prizes and have therefore asked for my name to be withdrawn"

Juryordföranden Rick Gekoski sade dock att John le Carré's namn kommer att stå kvar på listan.


Jag själv har enbart läst böcker av, Philip Roth, John le Carré, Philip Pullman och Anne Tyler och av dessa så klappar hjärtat lite extra för Anne Tyler. Hennes bok Påminnerskan (Damm Förlag 2010) läste jag under semestern förra sommaren och den var lättläst och underhållande. Jag är lite svag för sarkastiska huvudpersoner, så detta var en perfekt bok för mig. Jag rekommenderar den verkligen.
Jag kommer att hålla tummarna för henne den 18 Maj.


Vem är er favorit? Är det någon som har läst någon av de författare som jag missat? Vilka böcker rekommenderar ni i sådana fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar