onsdag 16 mars 2011

Tillskott i Bokhyllan




I morse gjorde jag slag i saken och beställde Herr Murakamis senaste verk, 1Q84. Tyvärr är det bara bok 1 och 2 som kommit i svensk översättning hittills. Jag brukar föredra att köpa alla delar i en bokserie på en gång när jag väl hittar någon intressant. Mina förväntningar är väldigt höga men inget jag läst av honom hittills har fått mig att förvänta mig något annat än riktigt bra och välskrivna böcker.

Yoko Ogawas The Housekeeper and the Professor fick också hänga med på ett hörn då jag kikat på den ett tag. Det blev den engelska versionen då jag föredrar att läsa i pocketformat. Dels för att pocketböcker känns mer lätthanterliga och dels för att jag har en tendens att somna om jag läser sent på kvällarna. Det gör ju inte lika ont att tappa en pocketbok i ansiktet som det gör en inbunden. =)

Är det någon som har något tips på andra spännande böcker som man bör kolla in?

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Vilka fina tillskott till boksamlingen! Jag är väldigt intresserad av att IQ84-serien. Har dock inte beställt något än eftersom jag nyligen köpte Kafka på stranden, Spuntnikälskling och Fågeln som vrider upp världen (som jag läser nu, vilken läsupplevelse!). Så mitt förnuft säger att jag gott kan vänta med fler inköp, men vi får se hur det blir...

    The Housekeeper and the Professor ska jag definitivt kolla upp! Tack för tipset : )

    //Liolej

    SvaraRadera
  2. Hej Liolej!

    Jag hoppas att alla tre ska vara bra. Ogawas bok är jag mest osäker på då jag inte läst något av författaren tidigare men utifrån beskrivningen verkar den lovande.

    Kafka på Stranden var mitt första möte med Murakami, tog tid att vänja sig vid den tyckte jag. vad tycker du om Fågeln som vrider upp världen hittills?

    SvaraRadera
  3. Det är jättesvårt att ge tips när man inte har en aning om vad du redan har läst/har i hyllan/redan känner till. Men en bok det pratas mycket om är The passage av Justin Cronin. Den är dock tjock, så jag har inte kommit mig för att läsa den än.

    Ett par av mina absoluta favoriter är En halv gul sol och Den hemliga historien. Eller varför inte Jane Eyre? Åh, jag vet: Easster parade av Richard Yates. En underbar, underbar läsupplevelse!!

    SvaraRadera
  4. Jag får se till att fixa någon lista över det man redan har införskaffat. Insåg att jag inte kommer ihåg alla jag läst i år, får skriva ner dem efterhand

    Jag är inte sådär jätteinsatt i det allra senaste. Så tips på nyheter slår nog aldrig fel. dock har jag svårt för deckare.

    Jane Eyre har jag faktiskt inte läst, bara läst Svindlande höjder och the Tenant av de andra två syrrorna. jag får ta och kolla in de andra fyra du nämnde med, de verkade intressanta.
    Tack för tipsen!

    SvaraRadera