onsdag 9 mars 2011

Berättelserna om Narnia


Jag är en av dem som helt missade att läsa C.S Lewis böcker om Narnia när jag växte upp. När nu ett par av böckerna blivit filmatiserade tog jag tillfället i akt och läste alla sju böckerna. Jag måste säga att de tre som filmatiserats håller sig ganska väl till förlagorna vilket jag inte förväntade mig.

Det märks dock att Lewis kommer från en tid med annorlunda kvinnosyn, då de kvinnliga hjältarna oförtjänt ofta framställs som vekare än de manliga.

De som läst Narnia-böckerna vet förmodligen att de genomsyras av kristna referenser och metaforer vilka kan för en mer sekulariserad läsare ge en viss bitter eftersmak av läsningen.
Om man kan bortse från detta är de väldigt underhållande små äventyrsberättelser om än lite onyanserade i sina skildringar av gott och ont.

Författare: C.S. Lewis
Illustratör: Pauline Baynes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar